To 2013 οι εξαγωγές της Κίνας στην Ε.Ε. έφτασαν τα 279,9 δισ. ευρώ. Την ίδια χρονιά οι  εξαγωγές της Ευρώπης στην Κίνα ήταν 148 δισ. ευρώ. Τα τελευταία πέντε χρόνια οι εμπορικές συναλλαγές μεταξύ των δυο χωρών έχουν διπλασιαστεί. Η τάση παραμένει αυξητική...

Μέχρι τώρα τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης ήταν αυτά που δέχονταν τον κύριο όγκο του εμπορίου μεταξύ των δυο χωρών. Μετά την ιδιωτικοποίηση δυο προβλητών του ΟΛΠ ο Πειραιάς μπαίνει δυναμικά στο κάδρο. Ένα πλοίο που ξεκινά από την Κίνα, στον Πειραιά φτάνει πέντε μέρες νωρίτερα...

Η Ελλάδα είναι η εγγύτερη πύλη της Ευρώπης στην Κίνα και την Ασία εν γένει. Αυτό αναβαθμίζει την οικονομική και πολιτική θέση της χώρας και συνεπάγεται θέσεις εργασίας και έσοδα για το κράτος, τα ασφαλιστικά ταμεία και την κοινωνία.

Τα λιμάνια της Ολλανδίας και του Βελγίου συνεισφέρουν με διψήφια ποσοστά στο ΑΕΠ των χωρών τους.

Οι προοπτικές των ελληνικών λιμανιών προβάλουν λαμπρές, αρκεί να ξεπεραστούν οι αγκυλώσεις που θέλουν τα λιμάνια κρατικά, καχεκτικά, ζημιογόνα προς όφελος μερικών εκατοντάδων συνδικαλιστών, πολιτευτών και κομματόσκυλων.

 
Η απειλή...

Υπάρχει μια απειλή, όμως για τα ελληνικά λιμάνια: Λέγεται ο βόρειος διάδρομος από το λιώσιμο των πάγων στον Αρκτικό Κύκλο.

Κατά τον Εκονομιστ, στις 11 Ιουλίου ξεκινά το κινέζικο παγοθραυστικό Xue Long  την έκτη αρκτική αποστολή με 65 επιστήμονες στα πλαίσια των ερευνών του ινστιτούτου China-Nordic που δημιουργήθηκε στη Σαγκάη.

Καθώς οι πάγοι υποχωρούν, η Κίνα ενδιαφέρεται να ανοίξει το θαλάσσιο εμπορικό δίαυλο μέχρι τα λιμάνια της Ολλανδίας και της Γερμανίας. Με τον τρόπο αυτό ανοίγει ένας νέος δρόμος προς την Ευρώπη μετά από αυτόν που περνά μέσα από του Σουέζ και φιλοδοξεί η Ελλάδα να εκμεταλλευτεί μέσω των λιμανιών της.

Το περασμένο καλοκαίρι 71 πλοία έφτασαν στην Ευρώπη μέσω αυτής της διαδρομής. Κάθε εμπορικό πλοίο που κάνει αυτή τη διαδρομή συνοδεύεται από ένα παγοθραυστικό.

Υπάρχουν κλιματικά μοντέλα που προβλέπουν πως ο Αρκτικός Ωκεανός θα μπορούσε να είναι πλεύσιμος τα καλοκαίρια πριν τα μέσα αυτού του αιώνα.

Ο βόρειος διάδρομος μειώνει την απόσταση μεταξύ Σαγκάης - Ρότερνταμ σε σχέση με το νότιο διάδρομο κατά 22%.

Το ινστιτούτο Yang Huigen της Polar Research Institute εκτιμά πως μέχρι το 2020 το 5-15% του διεθνούς εμπορίου της Κίνας θα γίνεται μέσω του βορείου διαδρόμου.

Από την άλλη πλευρά η Λίντα Γιάκομπσον του Αμερικανικού Κέντρου Σπουδών υποστηρίζει πως αυτή η εκτίμηση είναι αισιόδοξη καθώς ο βόρειος διάδρομος παραμένει «ευαίσθητος» στις περιβαλλοντολογικές μεταβολές...

Προς το παρόν η σημασία της Ελλάδας δεν φαίνεται να απειλείται αλλά αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να βιαστούμε για να γίνουν οι επενδύσεις σε υποδομές στα λιμάνια που θα αυξήσουν το κόστος παράκαμψής τους αργότερα.